tisdag 13 december 2011

Lucia!!

Today is Lucia in the calendar in Sweden! Since I was a child, it has been Lucia celebrations around the dates, but especially today of course. When the kids were small, I remember that I thought it was a tough day with several appears of the children in school, church and grandparents! But now when the kids are grown up, it feels really empty, not to go and watch them when they sing in their fine Lucia dresses and the lights in their hands! I miss it! I looked tonight on replay from the morning, when they showed a Lucia celebration of the Cathedral in Gothenburg! Very nice!


This is from 1970 when I was Lucia in our church.
I remember I was so nervous when I should read:
"Jag hälsar er alla som förr mången gång
med ljus i min krona och stämningsfull sång.
Jag kommer när mörkast det är här i Norden, när allt synes dött och förfruset på jorden.
När ofta vi även i hjärtat förnimma, som vore där ej en endaste strimma.
Av strålande ljus och av levande hopp, som om isiga kylan där hejdat dess lopp.
Lucia symbol för det ljuset vill vara, som kommer från ovan, det evigt klara.
Som skingra vill dunklet i var mänskosjäl, som lysa och värma och allt göra väl.
Jag hälsar er alla som förr mången gång, med ljus i min krona och stämningsfull sång."

 




Helena was Lucia in the school 1997.





It´s Helena who is singing:
"När det lider mot jul."
(Soon it´s Christmas.)




4 kommentarer:

  1. Å, så nydelig Lucia du var i 1970! Luciafeiring har blitt mer vanlig i skoler og barnehager her i Norge de siste årene, men kan ikke sammenlignes men den stilige feiringen i Sverige! Mannen min har bodd i Sverige i over 20 år, og han står alltid opp tidlig den 13. desember og ser på Luciafeiring på svensk TV :-)
    God helg!

    Kram, Kari

    SvaraRadera
  2. Vad snällt av dej att skriva!! Om du visste vad nervös jag var på kortet. Nu för tiden är inte barn rädda för att framträda med tal eller sång. De får väl ha mera muntlig framställning nu i skolor t. ex. än vad man hade förrut. Eller hur?? Är det små eller stora barn du är lärare åt?? Trodde jag skulle bli lärare också men det blev ju inte så!! Jag fick vara vikarierande musiklärare och elevassistent i 2 år i alla fall. Men sedan kom barnen och sedan blev jag sjuk. Det blir inte alltid som man tror!!
    Jag förstår att din man ville titta på Lucia i TV!! Jag tittade på reprisen på kvällen istället. (Är morgontrött!!) I år var det mycket vackert ifrån domkyrkan i Göteborg.
    Ha nu en riktigt fin Jul uppe i Norge!!

    SvaraRadera
  3. Jeg jobber mest på lågstadiet. I år er det første gang på 42 år at jeg ikke har egen klasse, jeg jobber bare 60% og tar ut 40% pensjon, og dette er nok mitt siste år i skolen. Har elsker jobben min i alle år, men nå føler jeg at det skal bli godt å slutte :) Synd at du ikke fikk virkeliggjort dine planer om å bli lærer!
    Mannen min tittet på Lucia fra Hovstallet i Stockholm i år :-)

    SvaraRadera
  4. Lucia från Hovstallet hade jag faktiskt ingen aning om!! Jag kikade på den som var i SVT2.
    Ett sådant underbart jobb du har haft! Måste vara skönt att känna nu att det blir lite mer tid att pyssla med dina fina kort!!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly